Афазія – це серйозна патологія мови, причини, симптоми і методи лікування

Якщо у людини виникають проблеми з повним або частковим використанням мови, яка була повністю сформованою, то у нього розвивається розлад, зване афазією. Афазія – це патологія циклу мови. При цьому саме мовне порушення відбувається не на артикуляционном рівні, а при формуванні мови безпосередньо в головному мозку людини.

Форма захворювання грає важливу роль, адже саме від неї залежить, то, як себе проявить дане відхилення. Люди, які страждають цим захворюванням, потребують проведення діагностики з неврологічною боку, психологічної та мовної.

Виникають дані відхилення через те, що відбувається утворення патології зон мозку голови, в яких розташовуються мовні центри. Якщо порівнювати з алалією, при якій не відбувається формування мови, розлад характеризується втратою вербальної мови після її повного формування. У людей, які хворіють на дане захворювання (дорослі і діти) спостерігається порушення експресивної мови, тобто порушується:

  • звуковимову;
  • словниковий запас і граматика;
  • розуміння і сприйняття писемного мовлення.

Також відбувається порушення сенсорного сприйняття, процесів на психічному рівні, рухової активності. Все це робить порушення одним з найскладніших розладів.

причини розвитку

Порушення, які протікають в мовних центрах кори головного мозку, виникають вже в період повністю сформувалася мови. Причина появи даного порушення грає вирішальну роль, тому найважливішим вважається встановити етіологію розлади.

У більшості випадків відхилення відбувається через судинних патологій головного мозку, до яких відносяться геморагічний або ішемічний інсульт. Після перенесеного геморагічного інсульту у людини спостерігається поєднаний або навіть повний афазіческій синдром; після перенесеного ішемічного зриву розвивається моторна і сенсорна афазія.

Іншою причиною розвитку даного розладу є черепно-мозкові травми або запалення, що протікає в головному мозку (наприклад, енцефаліт або абсцес), пухлини, патології в ЦНС, що носять хронічний характер (захворювання Піка), раніше перенесені хірургічні маніпуляції головного мозку.

Також можна виділити фактори, які підвищують ймовірність розвитку відхилення. До них відносяться:

  • похилий вік;
  • наявність захворювання в анамнезі сім’ї;
  • атеросклероз судин головного мозку;
  • гіпертонія;
  • ревматичні пороки міокарда;
  • раніше перенесена транзиторна ішемічна атака;
  • ушкодження м’яких тканин голови, кісток черепа.

Те, наскільки важко буде протікати відхилення, залежить від місця знаходження і величини вогнищ патології, віку, етіології і попереднього захворювання стану.

Наприклад, розвиток розлади при розвитку пухлин головного мозку відбувається поступово, а при гострій недостатності в мозковому кровообігу, розлад розвивається стрімко.

Процес відновлення після виникнення захворювання у молодих людей відбувається набагато швидше, ніж у літніх людей.

Класифікація

Класифікація афазії – один з найпоширеніших питань, яке піднімалося безліччю дослідників. Виділяли різні види порушень, грунтуючись на анатомічних, психологічних або лінгвістичних умовах.

Але найбільше на даний момент посилаються до розподілу афазії по А.Р. Лурія, яке ґрунтується на розташуванні вогнищ порушення, що протікають в головному півкулі. Виходячи з цієї класифікації, виділяють наступні типи афазий:

  • моторна афазія:
    еферентна;
    аферентна.
  • акустико-гностична афазія;
  • акустико-мнестическая афазія;
  • амнестіко-семантична афазія;
  • акустико-мнемическая афазія
  • динамічна афазія.

Якщо відбувається порушення в нижньому відділі прематорного ділянки, який також називається зона Брока, то розвивається еферентна моторна афазія (афазія Брока). При формуванні афазії Брока проявляється кінетична артикуляційна апраксія, яка не дозволяє людині здійснити перемикання між різними артикуляція.

Якщо спостерігається патологія нижнього відділу постцентральна кори, що приєднується до роландовой борозні, спостерігається скрутний пошук артикулярную положення, яка потрібна, щоб вимовити певний звук. При дані зміни формується аферентна моторна афазія.

Сенсорна афазія виникає при ураженні району задньої третини верхньої скроневої звивини, яка називається зона Верніке. Дана патологія спостерігається порушенням фонематичного слуху, відбувається збій в аналізує і синтезує здатності, що формує патологію сприйняття мови. Інша назва – акустико-мнестическая афазія.

Якщо відбувається ураження переднетеменном або задневісочних відділів кори мозку, формується амнестіко-семантична афазія. При цьому починається збій в роботі пам’яті, що викликає за собою збій спогадів елементарних предметів або дій, а також руйнується усвідомлення граматичної конструкції.

Поразка заднелобних відділу головного мозку, підводить до розвитку динамічної афазії. В результаті чого відбувається патологія побудови правильного висловлювання, а також страждає реалізація мови.

Можуть спостерігатися змішані види афазії. Їх характеристика безпосередньо залежить від пересічних форм афазії.

симптоми

Не важливо, який утворюється тип афазії, в результаті будь-якого з’являється загальне мовне порушення. Відбувається це через випадання будь-якої мовної боку, яка згодом викликає вторинний розпад всієї мовної системи.

Люди, які страждають афазією, мають «телеграфним стилем» мови, тобто в вимові чуються довготривалі паузи, гіпофонія. Також починається розвиток алексии, аграфии.

Афферентная моторна афазія може проявлятися в двох варіантах.

  1. При першому виді спостерігається формування артикуляційної апраксии, абсолютне зникнення спонтанного мовлення, а також поява мовного повторення.
  2. При другому типі відбувається розвиток провідникової афазії, присутність ситуативної мовлення, порушення в повторах і довільних назвах.

Акустико-гностична (сенсорна) афазія супроводжується ураженням сприйняття слухової інформації, коли слуховий апарат знаходиться в повністю здоровому стані. Пацієнт не здатний сприймати мову інших людей, а також спостерігається відсутність контролю над словесним потоком.

Розвиток акустико-мнестичної афазії характеризується нездатністю утримувати в пам’яті інформацію, яка була почута. При заняттях з логопедом пацієнт не може повторити слідом за фахівцем зв’язку, яка складається з трьох-чотирьох слів.

Амнестіко-семантична афазія виявляється у вигляді втрати пам’яті на назву елементарних предметів. Дана афазія у дітей зустрічається рідко, найчастіше спостерігається серед людей похилого віку. Порушується сприйняття складного обороту мови, в тому числі відсутнє розуміння прислів’їв або метафор, а також крилатих виразів. Виникає нездатність в розумінні тексту, який був прочитаний.

При розвитку динамічного типу пацієнт здатний правильно вимовляти тільки окремі звуки, короткі фрази і слова.

Методи діагностики захворювання

Для того, щоб зробити повне обстеження, корекційну роботу і терапію потрібна допомога команди, яка складається з невролога, нейропсихолога і логопеда.

Щоб встановити причину формування відхилення призначають проведення КТ, магнітно-резонансна томографія головного мозку, УЗДГ судин шиї та голови, а також дуплексне сканування судин. Може знадобитися застосування люмбальної пункції.

Обстежує на наявність мовних відхилень логопед. В даному випадку відбувається аналіз усній, письмовій мові. Для того, щоб діагностувати слухоречевого пам’ять, праксис, зоровий гнозис інтелектуальні процеси, необхідно підключити нейропсихолога.

Повна діагностика не тільки дозволяє тільки встановити наявність афазії, але і відрізнити її від інших розладів мови: алалії (у дітей), дизартрії чи приглухуватості.

методи корекції

Основним корекційним впливом, за допомогою якого можна вилікувати розлад, вважається медичне і логопедическое напрямки.

Насамперед відбувається лікування захворювання, яке викликало розвиток хвороби. Це відбувається під ретельним контролем невролога або нейрохірурга. В даному випадку може застосовуватися медикаментозне лікування, в деяких випадках хірургічна операція, після чого настає активна реабілітація (тобто використання механотерапії, фізіотерапії і масажу).

Відновлення мови відбувається на заняттях у логопеда, метод, який використовує фахівець, вибирається виходячи з типу відхилення і етіології.

Кращий ефект буде помітний, якщо корекційна робота почнеться відразу ж після перенесеного інсульту або травми. Але початок занять, перш за все, має бути узгоджене з лікарем. Таким чином, відбудеться перешкода фіксації мовних патологій. Період проведення такої роботи може зайняти від двох до чотирьох років.

Прогноз на відновлення функціонування мови залежить від того, наскільки швидко почалася корекція, від вогнища ураження, віку пацієнта і від стану здоров’я в цілому.

Найкраще лікування піддаються молоді люди або діти. Але не варто забувати, що розвиток даного захворювання у дітей від п’яти до семи років, може стати причиною настання тотальної афазії (повної втрати мови). Тотальна афазія найбільш складно піддається корекції.

Якщо стався спонтанний вихід з моторної афазії, у людини розвивається заїкання.

Для того, щоб запобігти утворенню афазії, необхідно стежити за здоров’ям судин головного мозку, уникати черепно-мозкових травм і розвиток запальних процесів. Найголовніше пам’ятати, що тільки спільними зусиллями фахівців і членів сім’ї вдасться відновити пацієнта після такого серйозного мовного відхилення.