Автоматизація звуку Р: поради при проведенні

З того часу як дитина навчиться правильно вимовляти звук, необхідно починати його автоматизацію. Для цього існують різні вправи, які можна робити як з логопедом, так і з батьками в домашніх умовах. Автоматизація звуку «Р» – важлива складова мовного розвитку для вірного вимови.

Що це таке?

Автоматизація звуку «Р» в словах – це такий процес, який дозволяє виробити стійкий навик вірного вимови звуку в подальшому спілкуванні. Адже мало просто поставити відтворення, потрібно ще його гарненько закріпити, тому що в пам’яті дитини може залишатися звичка говорити неправильно.

При проведенні занять слід дотримуватися наступних порад:

  • Приступати до закріплення необхідно тільки тоді, коли діти навчаться вимовляти звуки належним чином, причому роблять це завжди, при неодноразовому повторенні.
  • Перед заняттями важливо підготувати м’язи мовного апарату. Зробити це можна за допомогою артикуляційної гімнастики.
  • Не варто в один час автоматизувати звуки, які дитина плутає, наприклад, звуки «Р» і «Л».
  • Вправи для автоматизації звуку повинні виконуватися в такій послідовності, при якій заняття ускладнюються поступово. Спочатку робиться проста вправа, потім складніше, потім ще важче і так до самого складного.
  • Необхідно обов’язково зацікавити дитину. Для цього заняття можна проводити у вигляді гри.
  • Займатися потрібно регулярно, оптимальним варіантом буде одне тренування тривалістю в 20 хвилин кожен день.

Для автоматизації звуку «Р» застосовують вправи в словах, пропозиціях і віршах, в яких ця літера зустрічається безліч разів. При неправильному відтворенні звуку в текстах треба попросити дитину повторити вправу. При цьому потрібно обов’язково хвалити його, кажучи про те, що у нього вже все виходить і, якщо він і далі буде так займатися, то зможе вимовити букву без праці.

Не можна лаяти дітей, якщо щось не виходить. Адже від звички дефектного вимови, як і від будь-якої іншої, дуже нелегко відвикнути. Тому їм необхідна підтримка батьків.

Артикуляційна гімнастика перед заняттями

Автоматизація звуку «Р» в словах починається з підготовки м’язів мовного апарату. Для цього широко застосовується артикуляційна гімнастика. Попередньо розігріті м’язи допомагають швидше і успішніше впоратися з невірним вимовою.

  • Перша вправа називається «Неслухняний язичок». Для його виконання слід посміхнутися, відкривши рот, язик розташувати на нижній губі, трохи прікусивая його зубами. У такому положенні потрібно вимовити: «пя-пя-пя» протягом 10 секунд.
  • Друге заняття «Лопатка». Воно робиться таким чином: потрібно відкрити рот, посміхаючись, широкий язичок покласти на нижню губу і зафіксувати цей стан на 5 секунд. Виконати знадобиться 3 рази.
  • Третім хорошим вправою є «Індиченя». Дитині знадобиться відкрити рот, посміхнутися і рухати широким переднім краєм язичка по верхній губі вперед-назад. При цьому не можна відриватися від губи, а кінчик трохи загнути вгору. Почати заняття слід повільно, а потім поступово збільшувати швидкість рухів.

Заняття для закріплення в складах і словах

Автоматизація звуку «Р в складах і словах, пропозиціях і текстах починається з самого простого, потім завдання ускладнюються. Для більш точного побудови комплексу можна звернутися за консультацією до логопеда.

Таким чином, початок занять – це закріплення звуку за допомогою складів. Можна зробити це у вигляді гри «Повторюшка», що допоможе сильніше зацікавити дитину. Для цього необхідно сказати наступне: «Малюк, а ти знаєш повторюшек? Це такі цікаві чоловічки, яким дуже подобається все повторювати! Давай теж зіграємо в повторюшек ?!

І як тільки дитина погодиться, можна почати вимовляти найрізноманітніші склади, починаючи з простих: ра-ру-ри, ро-ре-ра. Дозволяється відтворювати їх з різною інтонацією і висотою голосу. Дитина із задоволенням буде повторювати за батьками. Після простих складів можна переходить до складних, наприклад, бра, дро, брешу, сере, трю, дри і так далі.

Також можна промовляти складу і слова з буквою «Р» за допомогою чистоговорок. Вони складені таким чином, щоб діти могли закінчити пропозиції самостійно. Крім автоматизації звуків у пропозиціях, це ще допомагає розвинути словниковий запас і розумову діяльність дитини.

  • Ри-ри-ри. У хмари летять … (кулі)
  • Ра-ра-ра. Триває … (гра)
  • Ру-ру-ру. Б’ю рукою по … (кулі)
  • Ро-ро-ро. Куля впала в … (відро)
  • Ра-ра-ра. Ось висока … (гора)
  • Ру-ру-ру. Збирайте … (дітвору)
  • Ри-ри-ри. Ми спускаємося з … (гори)
  • Ра-ра-ра. Дуже рада … (дітвора)
  • Ра-ра-ра. Ось величезна … (нора)
  • Ри-ри-ри. Лисиця з лисеням у … (нори)
  • Ру-ру-ру. Лисичка залізла в … (нору)
  • Ру-ру-ру. Ми забралися на … (гору)
  • Ру-ру-ру. А я грибочків … (наберу)
  • Ра-ра-ра. Були ми в гостях … (вчора)
  • Ра-ра-ра. Яка прекрасна … (гра)

Крім цього можна просто повторювати слова, в яких міститься буква «Р»: гора, нора, пара, гітара, спека, пора, перо, ранок, ядро, відро. Потім потрібна автоматизація звуку «Р» в словосполученнях. Для цього необхідно промовляти наприклад: старе відро, хороший хор, рідний брат, гарячий борщ, червоний самовар, гарний візерунок, третій номер.

Спочатку можна вибрати словосполучення, де розташована «Р» на початку слова, а потім і в інших його частинах.

Закріплення в ігровій формі

Все ж краще всього, якщо автоматизація звуку «Р» в словах проводилася у вигляді ігор. Це максимально приверне дитини і, він навіть не помітить, як пройде час і вимова закріпиться до автоматизму.

Перше ігрова вправа «Що змінилося?»

Для проведення гри знадобиться підготувати різні картки, на яких знаходяться зображення, які мають у своїй назві букву «Р». Потім розкласти 3 картки і запитати малюка про те, що на них намальовано. Якщо дитина невірно виголосить звук, то потрібно повторити ще раз. Адже основне завдання заняття – це не розвага, а автоматизація звуку «Р» в словах і словосполученнях.

Отже, знадобиться закрити картки чимось і замінити одну. Потім відкрити їх і запитати у малюка, який малюнок з’явився і як він називається. Як тільки малюк правильно вимовить слово, можна переходити до інших картинок і повторити гру.

Якщо дитина буде з легкістю запам’ятовувати 3 картинки, тоді необхідно збільшувати їх кількість, але не більше ніж до 8 штук.

Друге ігрове заняття «Запам’ятай порядок»

Для наступного заняття також можна використовувати ці ж картинки. Буде потрібно розкласти їх в ряд, достатньо 5 штук. Дати дитині подивитися і запам’ятати їх. Потім попросити його відвернутися і назвати всі картинки в тому порядку, в якому вони знаходяться.

У разі помилки необхідно дати ще шанс і повторити вправу. При правильному виконанні завдання і вимові назв картинок потрібно поміняти картки.

Третє ігрова вправа «Згадай найбільше слів?»

У таку гру можна грати в будь-якому місці, будь то будинок, поїздка в автобусі або прогулянка на свіжому повітрі. Необхідно просто змагатися в тому, хто знає більше слів зі звуком «Р».

Таких слів досить багато і зустрічаються вони на кожному кроці. Варто вийти на вулицю, як відразу можна назвати двір, ганок, дерево, двері, дорога, трава і так далі!

Вірші як спосіб автоматизації

Рекомендується застосовувати для автоматизації звуку «Р» та вірші. Звичайно ж, підбирати їх необхідно таким чином, щоб в них було безліч слів з потрібною буквою. Можна спільно з дітьми спробувати скласти власний твір, це буде набагато цікавіше.

Бажано заучувати вірші напам’ять. Важливо при цьому спостерігати, щоб вимова було правильним. Якщо малюк зробить помилку, то треба попросити його розповісти твір знову.

Для занять з дитиною можна вибрати такі вірші:

Страуси будують гнізда в сторонці.
Дивними видаються ці воронки.
Ями в піску риють швидко і просто
Красиві пташки високого зросту.

Пропала буква Р.
Де? У театрі, наприклад.
А може ми її вчора
Забрати забули знадвору?
Втратили в гастрономі,
Чи не знайшли за дверима в будинку?
Або сховали, перевірте
У цьому біленьких конверті?
Може, міліціонер
Підкаже нам, де буква Р?
Але закричала голосно Даша:
– Знайшлася буква наша!
Подивіться, як просто це:
Риба! Рак! Річка! Ракета!

Четверо друзів дружно билися,
Кондрат і Трохим допомагати їм взялися,
Бійка закінчилася, трійка сміється:
«Дружними бути не завжди вдається!»

Я вмію на ліжечку
Простирадло розправити гладко
І у зім’ятої подушки
Кулачком засунути вушка.

Я сьогодні вранці рано
Вмивався з-під крана!
Я тепер і сам вмію
Вимити і обличчя і шию.

Вранці радіо здійснювало мовлення
І прогноз передавало:
У околиць Ленінграда
Чекайте грому, вітру, граду,
І бурану чекайте! .. Втім,
Наш прогноз ще не точний! ..

Веселі, моторні
З теплих країн в квітні
Граки, від сонця чорні,
До нас в містечко прилетіли.

На крейсері «Варяг»
Кучерявий був моряк.
Моряк звик до порядку –
Моряк любив зарядку!

Барабанщик сильно зайнятий.
Барабанщик барабанить.
Тарара, Тарара,
Нам гуляти йти пора!

Автоматизація звуку «Р» в словах і віршах допомагає дитині розвинути пам’ять, мовну діяльність в цілому, мислення, підвищити свій словниковий запас. Тому батьки найбільше віддають перевагу саме твори у віршованій формі для розвиваючих занять.

Таким чином, автоматизація звуку «Р» в словах є закріпленням звуку, вимова якого вже поставлено. Вона починається з артикуляційної гімнастики, а триває різними вправами на закріплення в складах, словах і пропозиціях. Для того щоб, викликати інтерес дітей до занять, слід проводити їх у формі ігор. Адже тільки при бажанні дитини можна домогтися гарних результатів.